Ivan Napotnik (1888–1960)
"Napotnikova kiparska umetnost je vselej stvarna, navzlic fantazijskemu izvoru tesno zvezana z naravo. To je čista, neposredna govorica oblik, brez puhlega teoretiziranja ali eksperimentov. Njegova muzikalno ubrana dela so prava lirična pesem, ena sama hvalnica lepoti. So polna notranje skladnosti in ritma, izraz zdravja so in življenjske sile. Pri tem so res prava okrogla plastika, ki jo človek uživa od vseh strani, jo lahko vrti in odkriva zmerom nove, zanimive poglede. Gledalca vabi, da bi čisto čutno. še s tipom užival harmonično gradnjo likov in žlahtnost materiala.”
(Iz tipkopisa otvoritvenega govora dr. Karla Dobide ob jubilejni razstavi v Narodni galeriji 1959, str. 4, dokumentacija Narodne galerije.)
“Napotnikovo kiparsko ustvarjanje je zelo pomembno v evropskem, slovenskem, še posebej pa v lokalnem prostoru. Oblikovali so ga vztrajno delo, izjemen občutek za les, neizprosen boj za preživetje, opazovanje in neuklonljivost. Ustvarjal je za dvor, cerkev in malega človeka.
Njegov največji avtorski prispevek v kiparstvu predstavljajo dela s socialno tematiko, ki tik pred drugo svetovno vojno, med njo in po njej izražajo globoko doživljanje ustvarjalca po lastnih izkušnjah in v neposrednem okolju, kjer je ustvarjal ekspresivne idole časa in okolja.
Zavedanje, da je živel med nami tako velik evropsko izobražen umetnik, nas mora navdajati s ponosom in obvezovati k obujanju njegovega spomina, varovanju in proučevanju njegovega dela.”
(Milena Koren Božiček ob stalni postavitvi, junij 2010.)
Ivan Napotnik se je rodil 12. decembra 1888. Odraščal je na Zdovčevi domačiji v vasi Zavodnje nad Šoštanjem. Za rezbarjenje in oblikovanje iz gline ga je navdušilo delo potujočega rezbarja. Obiskoval je ljubljansko umetno-obrtno šolo, leta 1906 pa je odšel na Dunaj, kjer je leta 1907 pričel s študijem kiparstva na Akademiji upodabljajočih umetnosti in do leta 1915 zaključil specialko pri prof. Edmundu Hellmerju. Večkrat je delal v ateljeju znanega madžarskega kiparja Janosa Horvaya. Še pred koncem vojne se je Napotnik vrnil v rodni kraj, na katerega je bil zelo navezan ter tam ustvarjal in kmetoval.
Napotnik se je na začetku ustvarjalne poti navduševal nad poznobaročnim kiparjem Raphaelom Donnerjem, med študijem pa se je tesno povezal z Dunajem in spremljal takratne umetniške tokove s pomembnimi umetniki, med katerimi sta na primer bila francoski kipar Rodin ter hrvaški Meštrović. Napotnik je postopoma razvil samosvoj in prepoznaven likovni slog, ki je sledil predvsem kiparjevim notranjim vzgibom. Svoje ustvarjanje je v odmaknjeni rodni vasi Zavodnje usmeril v les, ki ga je imel v obilju na voljo v neposredni bližini doma. Spretno je poudarjal njegove značilnosti in prednosti. Njegovi kipi so iz lesa nagnoja, hruške, slive, hrasta, lipe, vrbe in breze pa tudi iz mahagonija in cedrovine. Posebnost je dvobarvni nagnoj, s katerim je povečal slikovitost kipa in poudaril njegovo kompozicijo.